torsdag 19 januari 2012

Jag vet..

.. att jag borde göra korrekturläsningen färdig och sen gå och sova men gjorde misstaget att gå in på ett forum var presidentvalet diskuterades.

Följande kommentar är därifrån:
"Jag är inte emot homosexuella men hur skulle det se ut om två karlar skulle skaka hand och möta gästerna vid slottsbalen och hurudan bild skulle det ge av finland om vi skulle ha en homosexuell president. Vad skulle resten av världen tro om oss, inte har väl någon annan en homosexuell president heller."

- om jag inte minns helt fel så var vi bland de första länderna som gav kvinnorna rösträtt, uttryckte/tänkte man på likadant sätt då också? "vad ska resten av världen tänka om oss när vi låter kvinnor få vara med och påverka?!, ei hohho.." <-- typ såhär?


Jag blir bara så less men finner det även så skrattretande, sen när har ens presidents privatliv påverkat presidentens presterande och agerande under dens period? Sen när har slottsbalens mottagning blivit det största viktigaste evenemanget under året och finlands historia. Om jag minns rätt så det enda man fick läsa om efter fjolårets bal var vem som hade fin klänning, vem som var "vintage" och hade blomma i håret och vem som hade en angrybirds-klänning?!

Vet att man inte ska haka upp sig på sådana saker men kan inte bara låta bli. Har själv inte bestämt mig för vem jag ska lägga min röst på, har två kandidater som passar mig som hand i handske. Har ni röstat, vad utgår ni ifrån? Man måste väl sist och slutligen komma ihåg att en president har inte SÅ mycket makt utan det handlar om att representera ett land.. hm..

2 kommentarer:

  1. Jag tycker det skulle va jätte läckert att se Haavisto med sin man som värdspar på nästa års slottsbal!

    SvaraRadera
  2. och JA, jag har röstat. När jag gav min röst tänkte jag främst på partiet, och att kandidaten motsvarade mina värderingar: jämlikhet, möjlighet till arbete, utbildning, sjukvård osv.. Likaså har jag erfarenhet i åtanke när jag väljer min kandidat, ju mer desto bättre. Sen så tänkte jag nog även lite taktist, huruvida har han eller hon en chans att bli vald. Blir det en andra valomgång och det står Haavisto mot Niinistö, så läcker jag min röst på Haavisto, HELT KLART!

    SvaraRadera